Obraz Megan Rexazin z Pixabay
W ostatnim artykule skupiłem się na wykorzystaniu rozproszonej księgi, jako zdecentralizowanej bazy danych. Dzisiaj, kontynuując analizę zastanowimy się w jaki sposób technologia blockchain nie tylko może, ale i już pomaga branży transportowej i logistycznej. Jest to ogromna gałąź biznesu, bez której nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie współczesnego świata.
Problemy w logistyce i transporcie
Najczęściej zupełnie nie zdajemy sobie sprawy z tego jak złożony jest łańcuch dostaw międzynarodowych. W jednej z analiz, IBM we współpracy z Maersk (firma żeglugowa) zbadał dogłębnie problem poprzez śledzenie kontenera-chłodni z kwiatami, który podróżował od Kenii do Holandii. Artykuł dostępny jest tutaj.
Okazuje się, iż w całym zadaniu, wydaje się prostej operacji, transport przeszedł przez trzydzieści różnych instytucji i wymagał ponad 200 różnych procesów komunikacji.
Pamiętajmy, że światowy transport musi uwzględniać lokalne procedury celne i prawne. Angażuje wiele lokalnych i międzynarodowych firm żeglugowych, obsługi portów, przewoźników, audytorów. Nakładając aspekty finansowe oraz umowy pomiędzy stronami, całość jeszcze bardziej się komplikuje. Spięcie wszystkiego razem oznacza ogromny poziom koniecznej biurokracji.
Niejednokrotnie spotykamy się w tej machinie z problemami płatności, uszkodzeniami, a co za tym idzie, generowane są spory sądowe i duże opóźnienia.
Innym problemem jest śledzenie transportowanych dóbr. Pamiętajmy, że wiele towarów jak odczynniki laboratoryjne, czy leki, podlegają rygorystycznym normom przechowywania w konkretnych warunkach temperaturowych. Istnieją systemy informatyczne stosowane przez różnych przewoźników, jednak nie ma jednego światowego standardu, co sprawia, iż istniejące rozwiązania nie są idealne.
Jak zatem technologia blockchain może w tym wszystkim pomóc?
Rozproszona księga jako wspólna baza danych
Otwartość technologii łańcucha bloków powoduje, iż mamy jeden system informatyczny, który charakteryzuje się otwartością i jest ogólnie dostępny (lub dla wszystkich zaangażowanych, gdy jest to rozwiązanie prywatne lub pół-prywatne). Jeśli uwzględnimy sam proces rozliczania w oparciu o wybraną sieć krypto, otrzymujemy "w pakiecie" pewną podstawową możliwość śledzenia procesów. Nieodzowne w organizacji całości są tutaj inteligentne kontrakty. Po pierwsze, pozwalają one wyeliminować, lub przynajmniej ograniczyć pośredniczące instytucje finansowe i prawnicze.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której N partnerów jest zaangażowanych w realizację celów globalnego transportu. Każdy z nich będzie odpowiadał za pewną działkę, czy też etap procesu. Używając inteligentnych kontraktów można "pospinać" ich działania w taki sposób, że po wykonaniu swojej części, automatycznie przekazywane będą płatności. Do tego celu można wykorzystać portfele z zablokowanymi środkami, z których dokonane zostaną transfery tylko i wyłącznie na zasadach określonych w kontrakcie. Pamiętamy, iż całość jest niezależna od żadnej instytucji. Taka organizacja znacząco ograniczy możliwości manipulacji przepływem płatności, ponieważ jest on z góry zaprogramowany. Pociąga to za sobą mniej instytucji finansowych, mniej gwarantów, mniej prawników, czyli tańsze i szybsze usługi.
Dodatkowo, jeśli system jest otwarty, możemy dokładnie obserwować wykonanie kolejnych usług w całym procesie. Nie potrzeba żadnego scentralizowanego systemu, z którego wszyscy umówią się korzystać. Znikają problemy odpowiedzialności za ten jeden system, ponieważ wykorzystuje się niezależne rozwiązanie.
Połączenie z IoT
Jeżeli zaangażujemy dane generowane przez urządzenia Internetu rzeczy (ang. Internet of Things, IoT) to śledzenie transportu wychodzi na coraz wyższy poziom. Kontenery, a nawet paczki, można wyposażyć w niedostępne z zewnątrz czujniki temperatury, ciśnienia, czy wilgotności. Dodatkowo, współczesne sieci pozwalają na integrację inteligentnych kontraktów z rzetelnymi zewnętrznymi źródłami (tzw. wyroczniami - ang. oracles), co daje ogromne możliwości parametryzacji.
Przykłady jako podsumowanie
Nic nie przemawia tak mocno jak konkretne przykłady. Już dzieje się bardzo dużo w dziedzinie wsparcia transportu przez blockchain. Dobitnym tego przykładem jest chociażby komercyjna organizacja Blochchain in Transport Alliance (BiTA) >>, tutaj profil LinkedIn >>, zrzeszająca już setki firm i instytucji z dziesiątków krajów.
Poniżej lista firm transportowych wykorzystujących blockchain oraz dedykowanych transportowi projektów:
Fedex, nikomu nie trzeba przedstawiać, stworzył oparty o blockchain system rozwiązujący spory.
Maersk, jedna z największych światowych firm żeglugowych, angażuje się razem z IBM w cyfryzację handlu międzynarodowego >>.
ZIM, jeden z największych światowych przewoźników, opracował oparte o łańcuch bloków listy przewozowe >>.
IBM, nikomu nie trzeba przedstawiać, jako gigant w branży IT partneruje w najróżniejszych nowoczesnych rozwiązaniach, również opartych o blockchain
Wallmart, gigant handlowy (sieć marketów) z USA, razem z IBM stworzył Food Trust Blockchain w celu śledzenia dostaw żywności, głównie w celu osiągnięcia nowych standardów jakości.
Jeszcze dwóch przykładowych dostawców usług wsparcia transportu w oparciu o technologię łańcucha bloków: Chronicled, Everledger.
VeChain, łańcuch bloków dedykowany problemom transportu, strona projektu >>. Warto zaznaczyć, iż ten blockchain ma wielu strategicznych partnerów jak BMW, Renault, BYD, Wallmart, DB Schenker i wielu innych >>.
Artykuł zainspirowany treścią z wpisu na pixelplex.io (szczególnie w kontekście źródeł)
Niech blockchain będzie z Tobą.